×
×

Зимова Школа соціального лідерства зібрала в Карпатах студентів з різних регіонів України

13 – 17 січня 2020 року у смт Славське, Львівської області відбулася Зимова Школа соціального лідерства «Соціальна анімація: пошук ресурсів», організована кафедрою соціальної реабілітації та соціальної педагогіки факультету психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка у партнерстві з Представництвом Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні.

«Мабуть жодна із країн у світі не зазнала настільки  потужних трансформаційних процесів у такий короткий проміжок часу, як Україна. Це неодмінно породжує необхідність переосмислення та вироблення адаптивних  механізмів кожної людини до суспільних загроз та викликів. А як на ці зміни реагує академічна освіта? Дам відповідь – дуже повільно! Якщо говорити про сферу соціальних наук  і психологічної практики, то часто «живе знання» і «жива практика» в них, значно відстають від актуального запиту на спеціалістів у цій царині. Тому, Школа Соціального лідерства, для нас – це в першу чергу, майданчик освіти і просвіти», – зазначає Олена Чуйко, ідейний натхненний та керівник Школи Соціального лідерства, доктор психологічних наук, професор, завідувачка кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки КНУ імені Тараса Шевченка.

З 2016 року Школа соціального лідерства двічі на рік об’єднує своєю тематикою активних студентів, викладачів, волонтерів, громадських діячів та усіх небайдужих агентів соціальних змін. Соціальне підприємництво, відновлювальні практики, психосоціальна реабілітація, підліткове лідерство, соціальна інклюзія – це неповний перелік тем, які були охоплені проектом у різні роки. Зимова Школа Соціального лідерства – 2020, яка стала вже восьмою за рахунком, була присвячена темі соціальної анімації. 

Технологія соціальної анімації є відносно новою для України, проте, успішно застосовується у соціальній, соціально-педагогічній, психотерапевтичній, освітній  та дозвіллєвій практиці за кордоном, а, наприклад, в системі професійної підготовки соціальних педагогів у Франції, є навіть окрема спеціалізація з соціальної анімації. Ця технологія є особливо ефективною в ситуаціях підвищеної соціальної напруги або ж депресивних суспільних настроїв, адже вона дозволяє активізувати прихований потенціал особистості, груп і громад, сприяє реалізації їх різнобічних можливостей, шляхом пожвавлення навколишнього соціального середовища та гуртування людей. 

«Кожна із восьми шкіл, це та реальна соціальна практика, яка є найбільш затребуваною в конкретний період часу і є своєрідним індикатором розвитку суспільства. Часто ці теми йдуть на випередження, на Школі відбувається їх методологічна і практична апробація, напрацьовується досвід їхнього упровадження у освітній процес в університеті і водночас в реальній соціальній практиці», – пояснює логіку вибору теми Олена Чуйко.   

Тож, досліджувати та проживати тему соціальної анімації учасники Школи соціального лідерства відправилися в аутентичні українські Карпати, проте цій поїздці передував серйозний конкурсний відбір претендентів на участь. Цього року проект Школа соціального лідерства впроваджувався у партнерстві з Представництвом Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні, а це означає, що студенти-учасники мали змогу отримати можливість безоплатної участі у Школі. Відібрати 26 учасників з понад 60-ти отриманих конкурсних заявок було непросто, але завдяки цьому Школа отримала барвисту географію: її учасниками стали студенти університетів Київщини, Черкащини, Дніпропетровщини, Харківщини, Миколаївщини, Львівщини та Тернопільщини. Вразили розмаїттям і спеціальності за якими навчаються учасники Школи: соціальні працівники, соціальні педагоги, соціальні реабілітологи, психологи, юристи, фахівці з міжнародних відносин, економісти, перекладачі, фахівці зі зв’язків з громадськістю – таке різнобарв’я поглядів та досвіду спіткало Школу вперше і зробило її найбільш динамічною за усі попередні. 

Ще однією особливістю саме Зимової Школи соціального лідерства – 2020 став її тренерський склад. Під професійним супроводом керівника Школи, Олени Чуйко, до тренерської команди долучилися учасниці попередніх Шкіл – аспіранти факультету психології: фахівець у галузі комунікативних технологій, психолог та тренер тілесних практик –  Анастасія Корнюх і фахівець із суспільних комунікацій та розбудови спроможності громад і організацій – Анастасія Голотенко, а також студентка магістратури, соціальний педагог та джокер соціального театру – Катерина Музиченко.

Протягом 5-ти днів навчання учасники у супроводі тренерів мали змогу розібратися у методологічному підґрунті соціальної анімації, на власному досвіді відчути можливості та обмеження цієї технології, зрозуміти як застосовувати соціальну анімацію з різними віковими та соціальними групами, дослідити тематику соціально-культурної, туристичної та інклюзивної анімації, спробувати себе у написанні анімаційних програм для різної цільової аудиторії та підготувати анімаційну подію в реальних умовах, презентувавши її жителям смт Славське. Більше того, тема соціальної анімації спонукала до активного розкриття особистих ресурсів та потенційних можливостей учасників, стала основою єднання культури, цінностей та поглядів усіх причетних до цієї події. 

«Фонд імені Фрідріха Еберта є найстарішим політичним фондом Німеччини, основою діяльності якого є втілення в життя основоположних ідеалів та цінностей соціал-демократії: свободи, справедливості, солідарності», – зауважує проектна координаторка Представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні, Марія Коваль-Гончар. «Від самого початку діяльності Фонду ми віримо в освіту як найкращий соціальний ліфт, який можете подолати соціальну нерівність. Тому ми вирішили підтримати пропозицію щодо проведення Школи соціального лідерства. На нашу думку, завдяки таким проектам можна не лише сприяти неформальній освіті представників громадянського суспільства, але й виховувати майбутнє покоління соціальних лідерів, які не будуть байдужими до проблем вразливих груп, адже ми переконані, що в українському суспільстві мають існувати рівні можливості для реалізації своїх прав та свобод усіма соціальними групами», – зауважує пані Марія.

Учасники Школи Соціального лідерства повернулись у свої університетські спільноти, ідея консолідації та соціального згуртування українців засобами соціальної анімації, обов’язково  буде втіленою в їхніх проектах. Чекаємо від них цікавих ідей і…плануємо Літню Школу.